گزارش ویژه: الکس و مورینیو و همه رویارویی ها؛ نبرد شیر وببر


َسایت گل-بی‌شک دنیای فوتبال چشم انتظار آغاز لیگ قهرمانان اروپا در مرحله‌ی یک‌هشتم نهائی است تا از مصاف غول‌های بزرگ فوتبال جهان لذت ببرند. در این میان مصاف دو تیم پرافتخار اروپا یعنی رئال مادرید و منچستریونایتد، باحضور دو تن از برترین و پرافتخارترین مربیان تاریخ اروپا و جهان، توفیق اجباری برای فوتبال‌دوستان شده است. حضور 4 عنوان قهرمانی اروپا در کارنامه‌ی این دو مربی و بیش از 20 عنوان داخلی دیگر خود از برجستگی بالای این دو مربی در دنیای فوتبال پرده بر می‌دارد و بر جذابیت و اهمیت رویاروئی این دو مربی که سرشار از نکته‌های آموختنی در دنیای مدرن است، می‌آموزد و این دو مربی را با وجود اختلاف سلیقه‌ها قابل احترام می‌سازد و حتی فرگوسن نیز آرزوی موفقیت مورینیو را در مصاف با شیاطین سرخ دارد !

شاید مقایسه‌ی آقای خاص و سرالکس از دیدگاه توجیه برتری‌جویانه، کار چندان پسندیده و پربازدهی نباشد، اما شاید برای استقبال از مصاف تفکر مرد پرتغالی و پیرمرد روشن‌فکر اسکاتلندی بد نیست دفتر تاریخ را برگی بزنیم و جدال‌های این دو مربی را با یک نگاه اجمالی بررسی کنیم.

همه‌چیز از مرحله‌ی یک‌هشتم نهائی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2004 آغاز شد، جائی‌که قرعه‌‌ی پورتو به نام منچستریونایتد افتاد تا ژوزه مورینیو با تیم قهرمان لیگ اروپا، شیاطین سرخ را با هدایت الکس فرگوسن کهنه‌کار شکست دهد و یک‌سره تا قهرمانی پیش برود.

پورتو2-1منچستریونایتد؛ لیگ قهرمانان اروپا مرحله‌ی یک‌هشتم نهائی؛ 25 فوریه‌ی 2004

اولین رویاروئی این دو مربی در 25 فوریه‌ی سال 2004 در ورزشگاه دراگو به میزبانی پورتو برگزار شد. مورینیو از همان ابتدا نشان داد میزبان بی‌رحمی است و قرار نیست به کسی به راحتی باج دهد. او با وجود آن‌که خیلی زود با گل کوینتون فورچن از رقیب پرآوازه‌ی خود عقب افتاد اما با دو گل بنی میک‌مکارتی گام بلندی برای صعود برداشت.

روی‌کین، کاپیتان باتجربه‌ی شیاطین سرخ با انجام یک بی‌احتیاطی که شاید تاحدی نیز با چاشنی عمد همراه بود، در دقیقه‌ی 87 بر روی ویتور بایا دروازه‌بان وقت پورتو، یازدهمین کارت قرمز تاریخ عمر حرفه‌ای خود را دریافت کرد و ناکامی‌های شاگردان فرگوسن را تکمیل کرد.

منچستریونایتد 1-1 پورتو؛ لیگ قهرمانان اروپا مرحله‌ی یک‌هشتم نهائی؛ 9 مارس 2004

همه در انتظار دیدار برگشت در تاریخ 9 مارس 2004 نشستند تا شاید فرگوسن در اولترافورد ناکامی خود را جبران کند. پل اسکولز با زدن گل نخست بازی خلق شگفتی توسط مورینیو و شاگردانش را تا دقیقه‌ی 90 بازی که فرانسیسکو کاستینا گل تساوی تیمش را در قامت یک ناجی تمام عیار به ثمر رساند، به تعویق بیندازند و حسرت‌ها را برای سرخ‌پوشان منچستری دوچندان کند.

مورینیو در اولین رویاروئی‌های خود با سرالکس، نتایج فوق العاده‌ای را با یک تیم نه‌چندان سطح اول اروپائی گرفت و با ادامه‌ی روند موفقیت‌های خود در این تورنمنت و کسب عنوان قهرمانی خود را به عنوان یک پدیده و البته رقیب برای امثال فرگوسن در دنیای مربیگری مطرح کرد.

مورینیو پس از درخشش بر روی نیمکت مربیگری پورتو راهی لندن شد تا هدایت آبی‌پوشان را بر عهده بگیرد و پس از 50 سال اولین عنوان قهرمانی را در لیگ جزیره برای هواداران این تیم به ارمغان بیاورد. مورینیو در طول مدتی که بر روی نیمکت چلسی نشست، چندین بار با شیاطین سرخ تحت هدایت الکس فرگوسن مصاف کرد.

چلسی 1-0 منچستریونایتد؛ لیگ برتر جزیره؛ 15 آگوست 2004

اولین مصاف مورینیو و فرگوسن در لیگ جزیره مشابه لیگ قهرمانان اروپا به میزبانی آقای خاص انجام شد و گلن جانسون با گل‌زنی خود در دقیقه‌ی 15 باعث شد تا مورینیو باردیگر در مصاف با اسطوره‌ی شیاطین سرخ پیروز و سربلند باشد.

چلسی 0-0 منچستریونایتد؛ دور رفت نیمه‌نهائی کارلینگ کاپ؛ 12 ژانویه‌ی 2005

هر دو تیم در این دیدار موقعیت گل‌زنی را داشتند و شانس آن‌را داشتند تا پیروز میدان لقب گیرند. وین رونی در نیمه‌ی نخست موقعیت گل را هدر داد و در ادامه این گابریل هاینزه بود که شوت فرانک لمپارد را از روی خط دروازه به بیرون فرستاد تا مورینیو و فرگوسن برای صعود همچنان با بیم و امید انتظار بازی برگشت را بکشند.

منچستریونایتد 1-2 چلسی؛ دور برگشت نیمه‌نهائی کارلینگ کاپ؛ 26 ژانویه‌ی 2005

فرانک لمپارد کار نیمه‌تمام خود در استمفورد بریج را در ورزشگاه اولترافورد تمام کرد و اولین گل بازی را در نیمه‌ی نخست به ثمر رساند. اما گیگز اسطوره‌ای در نیمه‌ی دوم امید را به اردوی شیاطین سرخ بازگرداند. اما دیمین داف در نهایت کار را برای فرگوسن و شاگردانش تمام کرد و بار دیگر مورینیو را فاتح مصاف‌های تماشائی این دو مربی مشهور و خوش‌نام کرد.

چلسی در ادامه موفق شد در فینال کارلینگ کاپ لیورپول را شکست دهد و عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

منچستریونایتد 1-3 چلسی؛ لیگ برتر جزیره ؛ 10 مه 2005

چلسی درحالی که عنوان قهرمانی لیگ جزیره را با اقتدار کسب کرده بود، با قدرت به مصاف منچستریونایتد در ورزشگاه اولترافورد رفت و با یک نتیجه‌ی قاطع موفق به شکست تیم میزبان شد. آبی‌های لندنی در نهایت با کسب 95 امتیاز و ثبت یک رکورد در تاریخ رقابت‌های لیگ جزیره، قهرمانی را از آن خود ساختند؛ این درحالی بود که این تیم تنها 15 گل را در طول یک فصل دریافت کرد.

در پایان این فصل مورینیو تسلط و برتری خود بر فرگوسن را حداقل در نتایج حفظ کرد.

فرگوسن در نهایت در سال 2005 به ناکامی‌های خود در برابر مورینیو پایان داد و اولین پیروزی خود را در دوئل با مورینیو بدست آورد.

منچستریونایتد 1-0 چلسی؛ لیگ برتر جزیره ؛ 6 نوامبر 2005

فرگوسن با گل‌زنی دارن فلچر موفق شد تا مورینیو و شاگردانش را پس از 40 بازی بدون شکست در لیگ جزیره، شکست دهد. با این وجود این مقدمه‌ای برای افول چلسی و مورینیو نبود و چلسی بار دیگر اوج گرفت.

چلسی 3-0 منچستریونایتد؛ لیگ برتر جزیره؛ 29 آوریل 2006

شاگردان مورینیو موفق شدند دومین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر جزیره را با تحمیل شکست سنگین به شیاطین سرخ بدست بیاورند تا مورینیو از شیاطین سرخ سراسر خاطره‌ی خوب و ماندگار داشته باشند.

ویلیام گالاس، جو کول و ریکاردو کاروالیو سه گل ارزشمند چلسی در این دیدار را درحالی به ثمر رساندند که وین رونی زمینه‌ی مصدومیت کاروالیو در دیدار دو تیم پرتغال و انگلیس را فرآهم کرده بود و این مساله برای کاروالیو فراموش شدنی نبود.

منچستریونایتد پس از دو فصل قهرمانی قاطع چلسی در لیگ جزیره موفق شد گوی سبقت را از آبی‌پوشان لندنی بدزدد، اما در نهایت فینال جام حذفی را به مورینیو و شاگردانش واگذار کردند.

منچستر یونایتد 1-1 چلسی، لیگ برتر جزیره، 26 نوامبر2006

لوئیز ساها در نیمه‌ی نخست این دیدار موفق به گلزنی برای سرخ‌پوشان منچستر شد تا اختلاف امتیاز در صدر جدول با آبی‌پوشان به شش امتیاز برسد. اما کاروالیو در نیمه‌ی در نیمه‌ی دوم با گلزنی بازی را به تساوی کشاند تا مورینیو از یک شکست برابر فرگوسن و منچستر یونایتد بگریزد.

چلسی0-0 منچستر یونایتد، لیگ برتر جزیره،9  مه 2007

قهرمانی منچستریونایتد در نهایت مسجل شد تا مصاف این دو تیم در فینال جام حذفی حداقل برای مورینیو اهمیتی خاص و دوچندان پیدا کند.

چلسی 1-0منچستر یونایتد، فینال جام حذفی، 19  مه 2007

بازی در 90 دقیقه‌ی معمول بدون گل به پایان رسید تا وقت‌های اضافی فرصت دیگری باشد برای برتری یافتن یکی از دو رقیب بر دیگری. احتمال قضاوت ضربات مرگ‌بار پنالتی برای تعیین قهرمان هر لحظه بیش‌تر می‌شد که در 4 دقیقه مانده به پایان، دروگبا کار را تمام کرد و درحالی سی و سومین گل فصل خود را به ثمر رساند که حسرت مورینیو برای کسب عنوان قهرمانی در جام حذفی نیز به خاطره‌ای ماندگار بدل شد و فرگوسن بار دیگر برابر مورینیو ناکام ماند.

مورینیو در ادامه‌ی فصل 08-2007 به علت اختلافاتی که با مالک روس باشگاه لندنی پیدا کرد، نیمکت چلسی را ترک کرد و در آغاز فصل 09-2008 هدایت نرآتزوری را در ایتالیا بر عهده گرفت و در این تیم نیز غیرممکن‌ها را ممکن کرد و عقده‌ی 50 ساله‌ی این تیم برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را برای هواداران این تیم مصور ساخت. اینتر با هدایت مورینیو بار دیگر در مرحله‌ی یک‌هشتم نهائی به پست منچستریونایتد خورد، درست مشابه همان اتفاقی که برای پورتو رخ داد.

اینتر 0-0 منچستر یونایتد، لیگ قهرمانان اروپا مرحله‌ی یک‌هشتم نهائی، 24 فوریه 2009

اینتر مورینیو نیز به مانند پورتوی مورینیو در دور نخست میزبان بود، اما بر خلاف پورتو آن قاطعیت با چاشنی شانس را نداشت. درواقع فقط خوش‌شانس بود که رونالدو و رایان گیگز گل‌زنی را در آن بازی فراموش کرده بودند وگرنه شاید در همان دور نخست باید با اینتر مورینیو خداحافظی می‌کردیم. با این حال فرگوسن موفق به شکست مورینیو نشد.

منچستر یونایتد 2-0 اینتر، لیگ قهرمانان اروپا مرحله‌ی یک‌هشتم نهائی،11 مارس 2009

فرگوسن با گل‌های ویدیچ و رونالدو موفق شد دومین پیروزی خود در مصاف‌های تن به تن با مورینیو را درحالی بدست آورد که انتقام شکست برابر پورتو در لیگ قهرمانان را نیز با یک تیر و دو نشان با حذف اینتر از دور رقابت‌ها از مورینیو گرفت.

فرگوسن در نهایت شاگردانش را که مدافع قهرمانی نیز بودند به فینال رساند اما برابر آبی‌اناری‌پوشان ایالت کاتالان شکست را پذیرفتند و در کسب قهرمانی ناکام ماندند.

از سال 2009 تاکنون مورینیو و فرگوسن هیچ‌گونه مصاف تن به تنی را انجام نداده‌اند و حالا که مورینیو هدایت رئال بحران‌زده را برعهده دارد باید شاهد مصاف منچستریونایتد آماده و شاداب در لیگ جزیره‌ی تحت هدایت فرگوسن، باشیم و این مصاف کلاسیک از چندبعد لذت ببریم.

کسب 6 پیروزی، 5 تساوی و 2 شکست در دوئل‌های آقای خاص با سرالکس فرگوسن با منچستریونایتد، نشان می‌دهد که مورینیو راه سرنگونی شیاطین سرخ را به خصوص در بازی‌های حذفی به خوبی می‌داند و راه نفوذ را پیدا کرده است. شاید هفت قهرمانی مورینیو در سه لیگ معتبر اروپا و کسب دو عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا از مورینیو یک شخصیت شاخص ساخته است اما فراموش نکنیم در آن سوی میدان فرگوسنی قرار دارد که با آبردین و منچستر یونایتد قهرمانی‌های متعدد در لیگ‌های داخلی و لیگ قهرمانان اروپا کسب کرده و راه بزرگی کردن را بخوبی می‌داند، حداقل به اندازه‌ی همان آقای خاص !

 

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1391 ا 17:38 نويسنده : Hamidreza ا
.: Weblog Themes By violetSkin :.